Najlepsze źródła witaminy D

Witamina D należy do bardzo nielicznego grona witamin, które ludzie są w stanie sami syntetyzować, chociaż niestety nie radzimy sobie z tym na poziomie wystarczającym dla zapewnienia nam wystarczającej ilości tej substancji. Musimy ją dostarczać razem z pożywieniem, ale tutaj też jedne źródła witaminy D są innym źródłom nierówne. Zacznijmy jednak od początku.

Witamina D
Witamina D ma podstawowe znaczenie we właściwej gospodarce wapniowo-fosforowej w naszych organizmach. Oznacza to, że jej udział jest niezbędny dla odpowiedniego rozwoju układu kostnego oraz potrzebujemy jej dla właściwej kontroli wszystkich mięsni, od szkieletowych po nasze serce i mięśnie gładkie. Jej niedobory potrafią mieć katastrofalne skutki dla organizmu, ale rzadko kiedy jest naprawdę źle, ponieważ tak jak bardzo wiele innych organizmów, sami jesteśmy w stanie wyprodukować jej całkiem znaczne ilości.

Produkcja witaminy D w naszych organizmach odbywa się na powierzchnie niemal całej skóry. Wymagane jest jednak do tego światło słoneczne, które powoduje, że zachodzą odpowiednie reakcje wspierające generowanie tej substancji chemicznej. Im więcej przebywamy na świeżym powietrzu, tym więcej witaminy jesteśmy w stanie wytworzyć sami. Kij ma jednak dwa końce, ponieważ w okresie jesiennym i zimowym w naszym kraju słońca jest bardzo mało i nawet jeśli cały dzień będziemy na dworze, nie wystarczy to do wytworzenia normalnej ilości witaminy D. W tym czasie należy korzystać z suplementacji.

Źródła witaminy D w pokarmie

Witamina D obecna jest w niemal wszystkich produktach roślinnych i zwierzęcych, które spożywamy. Sęk w tym, że jest jej bardzo mało i tylko jeśli możemy liczyć na własną produkcję, witaminy nam wystarczy. Jeśli martwimy się o ilość tej substancji wytwarzanej w naszych ciałach, powinniśmy sięgnąć po produkty bogate w witaminę D. Najlepsze z nich to świeże lub pieczone ryby, żółtka jaj oraz ser żółty.

Powyższe propozycje to naturalne źródła witaminy D, ale możliwe jest jeszcze znalezienie jej tam, gdzie nie powinniśmy się jej raczej spodziewać. Spowodowane jest to faktem, iż niedobory witaminy D są dobrze zbadane przez naukę i już dawno społeczeństwa doszły kolektywnie do wniosku, że dodanie jej do żywności jest bardzo dobrym pomysłem. Najwięcej witaminy D można znaleźć dzisiaj w margarynie. Jej producenci mają obowiązek dodawania jej do swoich produktów. Warto dodać, że w margarynie znajduje się także witamina A. Nie jest to wybór przypadkowy, ponieważ witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych tylko w obecności tłuszczów, przez co podanie jej w substancji, która w większości składa się właśnie z tłuszczów, w sposób drastyczny podnosi jej przyswajalność.